Czas pracy dużym problemem pracodawców. Raport PIP 

Jakie naruszenia w planowaniu i rozliczaniu pracy najczęściej popełniają pracodawcy? Państwowa Inspekcja Pracy ujawniła raport. Skala naruszeń coraz wieksza!

Autor publikacji:
Monika Smulewicz

Data publikacji:
2024-11-07

Skala naruszeń przepisów o czasie pracy coraz większa

Jak czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, Państwowa Inspekcja Pracy przygotowała raport na temat przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypłatach wynagrodzenia za pracę, w którym dokonała przeglądu i porównania sytuacji w latach 2021-2023. Raport został przedłożony sejmowej komisji ds. kontroli państwowej.  

Wnioski jakie płyną z raportu nie napawają optymizmem. Zdaniem Inspekcji skala nieprawidłowości związanych z czasem pracy zwiększa się. 

Jakie błędy w planowaniu i rozliczaniu czasu pracy pojawiają się najczęściej?

Najczęściej stwierdzane naruszenia przepisów dotyczyły prowadzenia ewidencji czasu pracy, np.:

  • wskazywania godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy,
  • układania harmonogramów czasu pracy z zastosowaniem obowiązujących norm, przede wszystkim dotyczących odpoczynków dobowych i tygodniowych. 

Pracodawcy nie przestrzegają także przepisów dotyczących doby pracowniczej, planując dwukrotne rozpoczynanie pracy w tej samej dobie. To z kolei skutkuje zazwyczaj w praktyce planowaniem pracownikom pracy w godzinach nadliczbowych, co nie jest dopuszczalne. Przesłankami polecania pracy nadliczbowej są bowiem albo konieczność prowadzenia akcji ratowniczych lub usuwania awarii, albo szczególne potrzeby pracodawcy rozumiane jako sytuacje nagłe, niemożliwe wcześniej do przewidzenia i tym samym odpowiedniego zabezpieczenia zasobów niezbędnych do realizacji tych potrzeb.   

Pracodawcy winą obarczają skomplikowane przepisy

Ocena przyczyn takiej sytuacji jest inna po stronie pracodawców a inna po stronie Inspekcji. Pracodawcy wskazują m.in. na wysokie koszy zatrudnienia, niedostosowanie przepisów do warunków rynku pracy, ich stopień skomplikowania, niejasność i niespójność. Dostało się także firmom zewnętrznym świadczącym usługi kadrowo-płacowe. Tu jednak należy pamiętać, że firmy zewnętrzne zazwyczaj nie odpowiadają za zarządzanie zakładem pracy i realizują usługi na podstawie danych i informacji przekazywanych przez ich klientów-pracodawców.  

Inspektorzy Pracy przyczyn szukają w kosztach zatrudnienia…

Zdaniem Inspekcji Pracy podstawową przyczyną nieprawidłowości jest redukowanie kosztów, m.in. poprzez ograniczanie stanu zatrudnienia oraz przedkładanie celów ekonomicznych nad dobrostan pracowników. Jeżeli pracowników jest zbyt mało, aby mogli w ramach obowiązujących norm zrealizować wszystkie zadania, które są do wykonania, musi to niestety skutkować naruszeniami przepisów. Taki stan rzeczy, nie będący sytuacją szczególną, nie stanowi jednak uzasadnienia nadużywania pracy nadliczbowej. Takie stanowisko zajmowały także niejednokrotnie sądy pracy.  

Źródło : DGP 07/11/2024 

Autor publikacji:
Monika Smulewicz

Newsletter

Zostawienie adresu email jest równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie ode mnie wiadomości i z akceptacją naszej Polityki Prywatności.

Polityka prywatności
Dziękujemy!

Sprawdź wpisy
na blogu

  • 2024-06-12
  • 5 min czytania

Przestój z winy pracodawcy w czasie zleconej pracy w nadgodzinach

Tworząc prawo ustawodawca stara się przewidzieć różne sytuacje, które mogą wystąpić w relacjach społecznych, w tym także tych związanych z zatrudnieniem pracowników.

  • 2024-04-09
  • 4 min czytania

Zadaniowy system czasu pracy – ogólne zasady

Ze względu na rodzaj czy też system organizacji czasu pracy nie zawsze można określić przedział czasu, w którym powinna zostać ona wykonana. Dlatego też ustawodawca przewidział możliwość ustalenia czasu pracy za pomocą wymiaru zadań do wykonania przez pracownika lub grupę pracowników. (Art. 140 K.P.)

  • 2024-03-25
  • 3 min czytania

Dopełnienie czy nadgodzina

Czy czasami masz wątpliwości jak zakwalifikować godziny pracy pracownika niepełnotetatowego?

  • 2024-03-13
  • 3 min czytania

Problematyczny odpoczynek tygodniowy

Czy zdarzyło Ci się, że chcąc zaplanować odpoczynek tygodniowy zgodnie z przepisami tak, aby przypadał na niedzielę okazywało się, że nie jest to możliwe? Jeśli tak, to zaraz dowiesz się kiedy tak się może zdarzyć i skąd ten kłopot.

  • 2024-03-11
  • 4 min czytania

Dyżur – wybrane zagadnienia

Dyżur jako jedna z form pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy, został uregulowany w Kodeksie pracy w rozdziale V „Praca w godzinach nadliczbowych”.

  • 2024-03-04
  • 6 min czytania

Podróż służbowa – miejsce świadczenia pracy

Planowanie i rozliczanie podróży służbowych, choć wydaje się rzeczą prostą, niekiedy sprawia, że rodzą się związane z wyjazdem wątpliwości, np.: czy dany wyjazd jest wyjazdem służbowym?